fb-icon1 yt-icon1 g-plus-icon1

להעיר ולהחזיר את החושים בגיל השלישי

בכל גיל ניתן להעיר ולהחזיר את החושים דרך טכניקות מיוחדות וחכמות. כשאני נפגשת עם גמלאים במסגרת של הרצאות או פעילות חוג הקשורה לאימון המוח, תמיד יהיה מי שיגיד מה הטעם "כבר אין לי כבר מוח".

 

האם נוכל לשכלל את תפקוד מוחנו?

הפסיכיאטר נורמן דווידג' בספרו "המוח הגמיש" מציע לנו להביט על המוח מזווית אחרת מאשר התפיסה המסורתית הטוענת שהמוח אינו ניתן לשינוי. בספרו הוא מדבר על כך שהמוח שלנו דינאמי ומסוגל להשתנות, הוא מדגים זאת דרך סיפורי מקרה ומוכיח לנו שלחשיבה חיובית ישנה השפעה על היכולת לשנות את חיינו, על יכולת הפיצוי ועל כך שחלקים במוח ממלאים תפקידם של חלקים שנפגעו.

 

גם בקינסיולוגיה חינוכית והתפתחותית הנשענות על חקר המוח אנו יודעים שהמוח גמיש וניתן לשפר בכל גיל מיומנויות קוגניטיביות, לאזן את המערכות השונות בגוף, לאפשר תקשורת בין מערכת המוח והגוף טובה יותר לתפקוד מיטבי דרך תנועה, חשיבה חיובית, איזון חשמלי-אנרגטי וכדומה.

 

כיצד קינסיולוגיה מסייעת לשיפור פעילות המוח

הטכניקות בקינסיולוגיה מתבססות על תכנית שפותחה ע"י כירופרקטורים, דר' לחינוך ורופאי משפחה בארה"ב ומבוססת על חשיבותה של התנועה לסוגיה (גופנית, מחשבתית ורגשית) בכל גיל. תוכנית זו מאפשרת לאדם לשפר מיומנויות שונות: חידוד ראיה, שמיעה וקשב, ריכוז וזיכרון, מצבי רוח, התמודדות בתוך המשפחה-מערכות יחסים בתוך המשפחה, ילדינו כהורים ומערכות יחסים עם נכדים, העברה בין דורית של טכניקות וכלים לכישורי חיים ולמידה, התמודדות עם בריאות בגיל השלישי, קואורדינציה, גמישות מפרקים ושרירים, גמישות מחשבתית, מודעות עצמית וראייה חיובית ואופטימית כחלק טבעי מהחיים.

 

המשמעות של קינסיולוגיה היא תורת התנועה, התנועה היא אבן הבסיס עליה נשענת כל ההתפתחות שלנו, הפיזית, הנוירולוגית, והרגשית. אם משהו לא תקין בהתפתחות זו אנו נתקעים בהתנהגות מפצה, היא באה לידי ביטוי בכל דבר שאנו עושים ב – ראייה, שמיעה, הקשבה, ריכוז, תקשורת בינאישית ותוך אישית ומשפיעה על הייצור, האיזון והתעבורה של חומרי מידע ועל האנרגיה של הזרימה בגופנו ולכן בכל גיל אם נבצע תנועה נוכל לשמר ולשפר יכולות פיזיות בגופנו לאזן את ההיבט הרגשי והמנטאלי.

leair1

 

אנו מתאמנים כדי לחטב ולחזק את השרירים בגופנו, לרומם את מצב רוחנו ולשמר את הלב והריאות. כמו שאנו דואגים לאמן את הגוף כך גם חשוב לאמן את שרירי המוח כדי לשמר את היכולות הקוגניטיביות שלנו.

 

שיפור תפקוד וחשיבה בגיל השלישי

מזה מספר שנים שאני מאמנת קבוצות גמלאים באמצעות טכניקות מתוך הקינסיולוגיה החינוכית וההתפתחותית בשילוב גישות נוספות. את פעילותי עם הגיל השלישי התחלתי בהרצאות מלוות בהדגמות, כבר בהרצאות אלו שמעתי על קושי לזכור כמו – "אני לא זוכרת היכן הנחתי את המפתחות", "מה רציתי לעשות לפני רגע", "חיפשתי את הטלית ולא זכרתי היכן הנחתי אותה", "אני סובלת מסחרחורות", "אני לא ישנה טוב", "אני נופלת כשאני נתקלת בדברים", "אני לא מרוכזת" ועוד. במהלך ההרצאות הסברתי על חשיבות אימון מערכת המוח-גוף לשימור היכולות ויצירת רשתות תקשורת חדשות, להעברת מסרים מהירה יותר ועל כך שבכל גיל ניתן לשפר וליצור איכות חיים טובה יותר.

מניסיוני האישי לאחר שנפגעתי בריכוז והזיכרון כתוצאה מתאונה של "צליפת שוט" פיתחתי תכנית עבור הגמלאים לקידום ושיפור הריכוז והזיכרון, עם הזמן פיתחתי תכניות המתאימות להם באופן ספציפי בנושאים של שיווי משקל, בריחת שתן, ראייה, שינה ועוד. התכנית נבנתה כך שיש התייחסות בכל רבדי החיים - פיזי, תזונתי, רגשי, מנטאלי, התנהגותי, אנרגטי וכדומה.

 

בהרצאות המבוא אותן העברתי במספר מרכזים לגמלאים באזור השרון שילבתי בין הרצאה לפעילות גופנית שבאמצעותה יכלו הגמלאים לחוש את הבדל לפני התרגול ואחרי התרגול.


leair2במפגשי המבוא תרגלנו הפגת מתח, כל משתתף בחר נושא באופן אישי וביחד עשינו איזון קבוצתי, התגובות לחוויה היו של תדהמה, איך יתכן שדרך תרגול בתנועה ניתן לשנות את הגישה לנושא, איך השתנו התחושות או הרגשות, איך נעלמו חלק מהכאבים ועוד. באחד ממפגשי המבוא שקיימתי ניגש אלי בסיום המפגש גבר וסיפר שבתהליך שעשינו בחר לחשוב על כאבים ברגליים שהטרידו אותו כשסיים את התרגול לאיזון הוא שם לב שכ- 90% מהכאבים נעלמו על פניו הייתה הבעה של מי שנדהם מהתוצאה. היו גם כאלו השתמשו במטאפורות כדי לתאר את התחושה בסיום כמו מישהי שאמרה "עכשיו יש דף חלק" יש מי שסיפר על ירידה באחוזים ברמת החשיבות של הנושא וגם אחר שלא הרגיש בהבדל. מתוך החוויות הבינו הגמלאים שיש בידם ליצור את השינוי וכך נוצר חוג שנתי של פעם בשבוע שבו היינו מאמנים את מערכת המוח-גוף לשימור ושיפור יכולות ולאיזון מערכות הגוף.

 

ככל שהגמלאים נחשפו לטכניקות שונות מתוך הקינסיולוגיה החינוכית וההתפתחותית וטכניקות מגישות נוספות, הם התחילו לחוות את השינויים הגדולים שבאו לידי ביטוי בכל תחומי החיים ובמיוחד בבריאות הגופנית והנפשית שלהם והשיתופים על השיפור לא אחרו לבוא.

 

הנושאים שהתמקדנו בהם נגעו בחייהם של הגמלאים ועסקו בבריאות פיזית נפשית ומנטאלית כגון: ריכוז וזיכרון, שיווי משקל, מערכת העיכול, מערכות יחסים, גמישות מפרקים, שינה, ראייה, קשב, בטחון ודימוי עצמי, מצב רוח ונושאים רבים נוספים.

הגישה הקינסיולוגית דוגלת בגישה להעביר את הידע לאדם כדי שישתמש בו כל חייו, גישה זו באה לידי ביטוי גם בטיפול פרטני וגם בקבוצתי. חלק מהגמלאים שחוו טכניקות מעולם הקינסיולוגיה במסגרת הקבוצתית עד היום מתרגלים בבית ומשמרים ומשפרים את היכולות שלהם.

 

סיפורו של יעקב

leair3כשיעקב הגיע למועדון הגמלאים הוא כבר חווה אירוע מוחי, מנהלת המועדון שרה שכנעה אותו להשתתף בחוג "אימון המוח" שהעברתי, למרות שבחוג השתתפו נשים בלבד הוא היה מספיק אמיץ להצטרף ולהתאמן איתן. כבר במפגש הראשון שלו ראיתי שישנה בעיה בחציית קו האמצע ובשיווי משקל. יעקב התקשה לבצע הצלבות בעמידה התבלבל פעמים רבות וביצע במקום מקבילים, עמידתו בתרגיל הנקרא אחיזה משולבת הדורשת יציבות הייתה קשה לו וזמן רב ביקשתי ממנו לשבת בתרגיל זה. בזמן ההצלבות הייתי עומדת מולו ומדגימה לו במיוחד. יעקב שהיה איש עם מוטיבציה רבה ורצון להתגבר על הקשיים מהאירוע המוחי היה מתאמן באדיקות כל יום בבית ומגיע בקביעות לחוג. לא עבר זמן רב וכבר התחלנו לראות שינוי במצבו הפיזי הוא הצליח לבצע הצלבות ומקבילים מבלי שהתבלבל, הוא סיפר שהוא כבר מצליח ללכת ברגל למרחקים גדולים יותר. בהמשך הוא כבר היה יציב יותר והצליח לבצע את האחיזה המשולבת כשהוא עומד זקוף ויציב. יעקב המשיך לאורך זמן רב להגיע למפגשים ולתרגל באופן קבוע ושיפר מיומנויות שונות.

 

הסיפור של יעקב הוא סיפור אחד מתוך שיתופים רבים של הגמלאים עליהם אתם יכולים לקרוא בסיפורי מקרים באתר. כל אחד מהגמלאים שיפר במקום בו היה לו קושי ויצר לעצמו מציאות אחרת.

 

בגישת העבודה שלי עם גמלאים אני מתייחסת בתהליכי ההנחיה למכלול ההיבטים האפשריים בעבודה בקבוצה והתייחסות לבעיות הנוצרות עם התקדמות הגיל. אנו יודעים כי מערכות הגוף שלנו מאבדות מהיכולות שלהן אם אין אנו מזינים אותן בכל עת. וכשאנו מגיעים לגילאים מבוגרים יותר אנו מגלים שאין ביכולתנו להשתמש ביכולות קוגניטיביות אותן יתכן ועשינו בקלות בצעירותינו וגם הגוף הפיזי בוגד בנו. כיום ברור לכולנו כי אם נמשיך להזין את מערכת המוח-גוף ב: תנועה ומזון מתאימים ונעשה עבודת רגשית, מנטאלית וננטרל מתחים וכדומה נוכל לאפשר למערכת מוח-גוף לתפקד ממקום טוב יותר ולהחזיר לו את היכולות שלו ולממש את הפוטנציאל הטמון בו. כמובן שאם לא טיפלנו במשך שנים רבות ונתנו לנושא להידרדר השינוי/שיפור ייקח זמן רב או יעשה חלקית. ישנה חשיבות גדולה לתנועה בעבודה בכל הגילאים אולם בגילאים המבוגרים ישנה חשיבות רבה מאוד.

 

אם גם אתם רוצים לשמר ולשפר את היכולות אתם מוזמנים ליצור איתי קשר ולהזמין הרצאה או סדנה המיועדת לגמלאים ולהתחיל ליצור את המציאות של חייכם!
צרו עימי קשר עכשיו לייעוץ ללא כל התחייבות בטלפון – 054-4652225

צרו עימי קשר

...