fb-icon1 yt-icon1 g-plus-icon1

פרשנות, אמונות והתנהגות מה שביניהם

למערכת הראייה והשמיעה ישנה חשיבות רבה בהקשבה, בהתבוננות ובפירוש שלנו על אירועים שאנו חווים בחיים. לכל אחד מאיתנו ישנם "פילטרים" שדרכם אנו מפרשים ומסננים את המידע החזותי והשמיעתי. הדרך שבה אנו מתבוננים על אירועים בחיינו נקראת "מפת העולם האישית" והיא כוללת בתוכה אמונות, דעות, דפוסי התנהגות, הרגלים, רגשות ועוד. כל אלו נוצרו מהחינוך בבית וממה ששמענו בסביבתנו. "מפת העולם האישית" יוצרת את ההמציאות של חיינו ומשפיעה עלינו בתחומי החיים השונים.


גם ילדים קטנים בונים את "מפת העולם" שלהם מהקשבה והתבוננות בהורים, אנשי חינוך, אחים גדולים וכדומה. כשתינוק מגיע לעולם צרובים בגופו זכרונות מאירועים שהאם עברה בהיותו עובר וזיכרון שבטי-משפחתי העלולים להשפיע עליו. בהגיעו לעולם הוא ממשיך בבניית "מפת העולם האישית" שלו מחוויותיו. יכולת הסינון שלו בגיל צעיר היא מעטה משום שאין לו עדיין כלים להתמודד עם מה ששומע או רואה, הוא רגיש יותר למה שהוא חווה בדרך כלל מאדם בוגר ומערכת החושים שלו חדה יותר לקלוט מה שמתרחש. כל אלו עלולים להשפיע עליו יותר.


לפרשנות שלנו למה שמענו או ראינו ישנה השפעה על הבחירות, התנהגות, למידה, מערכות יחסים, זוגיות, קריירה, בריאות גופנית ונפשית שלנו וכדומה בכל גיל, לכן חשוב לשים לב כשאנו מדברים בקרבת ילדים רכים מה אנו אומרים וכיצד.

 

סיפורה של נוגה ממחיש כיצד ילדה בוגרת וחכמה לגילה הושפעה מדברים ששמעה וכיצד זה השפיע על בחירותיה והתנהגותה, כיצד אמונות של האם והשבט המשפחתי נצרבו בה והשפיעו על התנהגותה. בנוגה טיפלתי בעבר גם בנושא של קושי עם שינויים ומעברים בהצלחה רבה.

 

"נוגה היא ילדה בת ארבע וחצי, בחצי שנה האחרונה לובשת לגן בגדים של גיל שנתיים וחצי-שלוש קטנים וצמודים לגופה, סט של שתי חולצות ומכנס אחד ואינה מוכנה להחליף מידי יום לבגדים אחרים, כל יום צריך לכבס ובבוקר לובשת לגן. בכל פעם שהציעו לה בגדים אחרים ללבוש הייתה צועקת ובוכה ולא מסכימה להחליף למרות היות הבגדים כבר קטנים, צמודים לגופה ומהוהים, כל עוד אין חורים היא לובשת רק אותם. גם כשקנו לה בגדים חדשים לא הסכימה ללבוש וחלקם הוחזרו לחנות.

 

אמה פנתה אלי לטפל בבעיה וכששאלתי מתי זה התחיל היא אמרה כשהאבא ניהל שיחות מוטיבציה עם אריאל האח הגדול שלה, על כך שהוא צריך לקחת אחריות ולהתנהג בהתאם לגילו. נוגה ישבה והקשיבה לשיחות אלו ולמרות היותה ילדה חכמה ובוגרת לגילה עיבדה את המידע במוחה ופירשה את המידע באופן שלילי שגרם לה להתעקש ולהשאר במקום שחשבה שיגן עליה באמצעות לבוש הקטן לגילה. משיחות אלו היא יצרה אמונות במודע ובתת מודע שלה שדרכם יכלה להישאר קטנה להבנתה. כשנשאלה למה אינה מחליפה לבגדים אחרים או המתאימים לגילה המשפטים שאמרה "אני רוצה להישאר ילדה קטנה", "אני לא רוצה לחזור אחורה אבל גם לא רוצה לגדול", בהמשך הוסיפה משפטים "אימא לא אוהבת אותי, לא דואגת לי", "כדי שאימא תאהב אותי אני צריכה להישאר קטנה" נוגה גם ביקשה כל הזמן שאימא תגיד לה שאוהבת אותה ותחבק.

 

נוגה נולדה בתהליך פונדקאות ולאם הביולוגית לקח זמן להתחבר אליה, נוגה הפעילה הגנה באמצעות הבגדים ו"שמיכי" שאיתה היא הולכת לגן, שני אלה שימשו לה את הקשר לחבל הטבור לאימא. בתוך תוכה נוגה שואפת לתחושת שייכות יש לה צורך רב במגע פיזי מאימא מבקשת חיבוקים ומהבגדים הקטנים שלגופה את הצורך להישאר קטנה.

 

girl 3402351 192011

בתהליך הטיפולי מצאתי פחדים להיות גדולה ואחראית שבאו לידי ביטוי במרידיאן הכליות פחד שתצטרך לקחת אחריות ככל שתגדל, מרידיאן הכליות הוא אנרגיית החיים לפי הרפואה הסינית וכשישנם פחדים הוא אינו מאוזן, איזון המרידיאן שחרר את המתח ובנוסף לאם הוסבר ששיחות מוטיבציה עם האח אריאל עדיף שיעשו במרחב אחר כשנוגה אינה בסביבה, כדי להוריד את רף הפחד. תחושה שאין הרמוניה בין נוגה לבין אימה באה לידי ביטוי במרידיאן מחמם משולש, איזון של המרידיאן לפי הגישה הקינסיולוגית והבנה שאימא אוהבת אותה ויש הרמוניה ביניהן איזן את הערוץ הזה ונוגה פחות שאלה אם אימא אוהבת אותה, מחשבות ואירועים מהעבר המשפיעים עליה באו לידי ביטוי במרידיאן השולט המצוי לאורך עמוד השדרה שמעיד על מצב הישרדותי, תקופת ההריון ברחם הפונדקאית שלא הייתה פשוטה רגע הלידה ומעבר לידיים של האם הביולוגית ועוד. בחלק הזה שילבתי טכניקות מריקול הילינג המשחררות את נוגה מהקונפליקט של האם הקשור לחיבור לנוגה ולתחושת השייכות שלה.

 

כשהתקדמנו בתהליך נוגה הסכימה לגשת לארון לראות אלו בגדים אחרים ולמדוד. היא אמרה שאינם יפים או נעימים לה וחזרה לבגדים הקבועים. ההסכמה למדוד בגד אחר שלא הייתה בעבר העידה על תהליך שינוי. האם הונחתה לנהל שיחה עם נוגה ולהדגיש את הרווחים של ילדה גדולה כמו לרדת לגינה לבד, ללכת לחברה לבד, בעתיד למסיבות, ללמוד, לנסוע לחו"ל וכדומה. לדבר יותר על הדברים שהיא רוצה לעשות כרגע ולא אפשריים בגלל גילה הצעיר ולאפשר לה לשאול שאלות ולדבר על הפחדים.


בשלב הזה נמצא חוסר איזון במרידיאן המעי הדק סיפר לנו על תחושת נטישה שנוגה חוותה וחיבר לרגע הלידה שבו נמסרה מהאם הפונדקאית לאם הביולוגית, לחוסר החיבור לאימא, לכך שהאימא חלתה ואושפזה בהיותה בגיל ארבעה חודשים, נוגה הרגישה בחוסר של אהבת אם. לאחר המפגש הזה נוגה ויתרה על "שמיכי" כשירדה לגינה וכשהלכה לקופת חולים לגן עדיין לקחה את "שמיכי" גם בשלב הזה שילבתי ריקול הילינג לשחרור תחושת הנטישה שבו האם סיפרה לה את מה שהתחולל ואת הקונפליקט שלה שאינו שייך לה ובכך שחררה את נוגה מהקונפליקט שלה..

 

כשהתחיל להיות חם נוגה התעקשה גם ללכת עם נעלי ספורט לגן במוחה "נצרבה" האמירה של הסייעת מעירה לה שלא באים עם סנדלים לגן, זה היה בחורף אבל עבורה זה תמיד. גם כאן ראינו שינוי ולנוגה רכשו סנדלים חדשות והיא הסכימה לנעול אותן לגן.

 

שכשחקרתי את השבט המשפחתי המורחב סבא וסבתא מצאנו דפוסי התנהגות של אי-החלפת בגדים כל יום, אמונות של האימא בהקשר לבגדי מותגים שאינה רוצה שהילדים יחשפו לכך כתדמית "שלא יגידו לה שהיא יפה בגלל הבגד" ,"שלא תרגיש יפה בגלל הבגד" "שלא צריכה להיות כמו העדר ולרכוש מותגים", "שלא יגידו לה שהבגד עושה אותה" בשלב הזה טיפלתי באמונות של האימא שהועברו אנרגטית לנוגה. נוגה לקחה את התפקיד של אימא להלחם על האמונות שלה ולמעשה ניצחה בקרב מול אימא שרוצה שנוגה תלבש בגדים אחרים כל יום המתאימים לגילה. בתהליך עבדנו על איזון של מרידיאן המעי הגס שמתייחס לשחרור אמונות ודפוסי התנהגות, חוויות מהעבר, שינוי של הרגלים ועוד. המעי הגס אוגר בתוכו פסולת רגשית, מנטאלית ופיזית חוויות עבר שאנו לא משחררים איזון של מרידיאן מעי הגס עוזר לשחרר פסולת זו ואת העבר כאן שילבתי טכניקות הדמיה לניקוי נוסף של המעי הגס.

 

גם לאחר המפגש הזה נוגה הסכימה למדוד בגדים אחרים היא הביטה במראה וטענה שהשילוב ביניהם אינו מתאים.

 

לאחר מפגש נוסף שבו עלתה הנחישות של נוגה שבאה לידי ביטוי במאבק מול הוריה שלא להחליף בגדים, שיחות שאימא עשתה איתה על הפחד לגדול, על תחושת רעננות שיש בהחלפת בגדים, על חידוש ועוד הגיע השלב של שחרור האם מחוויות העבר שלה הקשורות לסמכות הורית. במפגש הזה עבדנו על התבוננות באמצעות תרגילי עיניים מהקינסיולוגיה החינוכית על איחוד כל היכולות את המפגש הזה סיימנו עם המשפט "יש לי מקום לכן יכולה לתת יותר ביטוי לעצמי ולשנות"

 

למחרת המפגש האימא שלחה לי תמונה של נוגה עם שמלה חדשה. נוגה שחררה את הבגדים הקטנים והישנים הסכימה לעשות שופינג ולקנות שמלות חדשות לגן כבר לבשה שמלה חדשה והתקבלה בתשואות של הצוות. באותו היום נוגה כבר שאלה מתי הולכים לעשות שופינג שוב. נוגה מחליפה מספר שמלות במהלך השבוע לגן, אימה לקחה סמכות ואינה מאפשרת להיצמד לבגד אחד ומצד שני קשובה לבקשות של נוגה.
באותו היום אריאל שטופל אצלי בחרדה מלצלול צלל וביקש לחזור לשיעורי שחייה" 

 

הטיפול בנוגה נעשה בתהליך תיווך שבו האם הגיעה לקליניקה ודרכה טיפלתי בנוגה את נוגה לא ראיתי מעולם מלבד בתמונה שנשלחה אלי עם השינוי וההסכמה ללבוש בגדים אחרים.


כשמטפלים בילד בתהליך תיווך השינוי מתחולל אצל האם והילד במקרה הזה הייתה גם השלכה על אריאל כי האם שחררה נושאים הקשורים גם אליו.


בתהליך הטיפולי עבדתי עם קינסיולוגיה חינוכית והתפתחותית, אייפק וריקול הילינג.
שלוש גישות המאתרות את הסיבה להתנהגות של נוגה איתור בשבט המשפחתי מי מתנהג כך ושחרור העברה בין דורית, נטרול חוויות האם הקשורות לנושא וכדומה.

 

אם גם אתם רוצים לטפל בבעיה שלכם - צרו עימי קשר עכשיו לשיחת ייעוץ ללא כל התחייבות: 054-4652225 

צרו עימי קשר

...

ייתכן שגם הנושאים הבאים יעניינו אותך: