fb-icon1 yt-icon1 g-plus-icon1

חשיבות המים בשחרור מתח וכאבים

מים הם אחד מאיתני הטבע החזקים בעולם, הם תופסים חלק נכבד מכדור הארץ.
מים חיוניים לקיומו של מחזור החיים לקיומם בצמחים, בעלי חיים והם מהווים את רוב משקלם. גם בגוף האדם מים מהווים כ - 70% ממשקלו ובמוח אף יותר כ – 80-90%.
למים יש תפקיד חשוב בגופנו והם נחוצים ל: המסה, פירוק והובלת חומרים, בעיכול המזון, שמירה על חום הגוף ועוד. מרבית המים נקלטים בגופנו על ידי צריכת מים ומשקאות, אחוז קטן יותר מגיע דרך מזונות שונים, והיתר נוצרים בגופנו כתוצאה של תהליכי חילוף חומרים. הגוף פולט מים בזמן נשיפה, הזעה והפרשות כגון: שתן, דמעות, נזלת וכדומה.

 

בקינסיולוגיה למים יש משמעות גדולה בתהליכי האיזון, כשבגוף אין מספיק מים בדיקת שריר לא תצא אמינה יתכן בלבול/היפוך בתשובות כמו "חלש" יצא "חזק" ולהפך. ולכן אחת הבדיקות הראשונות לפני תחילתו של תהליך היא בדיקת מים באמצעות משיכת השיער, גם בתוך התהליך עלול להיווצר בלבול כתוצאה של היווצרות מתח מהתהליך וגם פה נבדוק מים למטופל ולמטפל. אחד התרגילים הראשונים הניתנים למטופלים הוא שתיית מים בזמן תרגול לפי הדרך הקינסיולוגית. אנו מייחסים לאי-שתיית מים לאורך זמן את המונח "ענישה עצמית" אין האדם מזין את גופו בחומר ממנו הוא עשוי, אינו מסלק את הרעלים מגופו, מייבש את עצמו לעיתים עד מוות.

 

תפקידם המרכזי של המים בתחזוקת הגוף

למים תפקיד חשוב בתהליכי למידה במוסדות החינוך ובחיים, הם מספקים מימן שנחוץ להולכה של אותות חשמליים בגוף, אותות אלו מעבירים פקודות מהמוח לשרירים ובחזרה. בהסעת חמצן טרי למוח שחיוני ללמידה כפי שהוא חיוני לחיים, לתפקוד לימפתי תקין וסילוק פסולת מהגוף, להפחתת מתח וכאבים וכדומה.

 

כשיש מספיק מים בגוף המערכת הכימית החשמלית יעילה יותר בקשר בין המוח ומערכת העצבים, האחסון ושליפת המידע משופרת יותר, הריכוז משופר, ישנה בהירות מחשבתית וערנות מנטאלית טובה יותר, רמת האנרגיה בגוף עולה וכך ניתן להתגבר על תחושה של איטיות, המתח יורד ומאפשר למידה ממקום טוב יותר. רמת המתח והכאבים בגוף יורדת.

 

כיצד שתייה של מים יכולה להפיג מתח

רות בשנות הארבעים הגיעה אלי עם מתח בשרירים וכאבים בגב תחתון, כל תנועת התכופפות קשה לה גם בהליכה או קימה מכסא מרגישה את המתח, הברך השמאלית מציקה קצת, עובדת עם מחשב ולכן יושבת שעות רבות בעבודתה. כשבדקתי את מאזן המים בגוף, השריר נחלש שאלתי אותה "את שותה מספיק?" והיא ציינה שהיא שוכחת את עצמה, נשאבת לעבודה ולעיתים לא קמה שעות מהמחשב. כבר במפגש הזה הסברתי לה את חשיבות שתיית המים לאורך כל היום ובמיוחד כשהיא עובדת עם מחשב שהוא סביבה שיש בה קרינה. במפגש השני שוב מצאתי החלשות של שריר בבדיקת מאזן המים בגוף רות סיפרה שהיא שותה אבל שוכחת לקום ולהביא כוס מים, כאן כבר נדלקה לי נורית אדומה והבנתי יש פה נושא יותר עמוק. נכנסנו לתהליך ומצאתי החלשות שריר במושג "ענישה עצמית" כששאלתי אותה מה אומר לה המושג הזה. רות ציינה שהיא לא אוהבת את עבודה אולם נאלצת להישאר בה מבחינה כלכלית וזהו עונש עבורה להיות שם. כשחקרנו יותר לעומק את המושג ענישה עצמית צפו ועלו עוד נושאים מחייה שהבהירו את התמונה כולה. כאבים בגב התחתון קשורים לצ'אקרת הבסיס המדברת על ביטחון כלכלי הברכיים קשורות לפחדים וחרדות והתקדמות בחיים. איזנו את המערכות, היא תרגלה תרגילי מוח להרגעה ושחרור וכעבודת בית היא נשלחה לשתות מים בשילוב תרגילי מוח להפגת מתחים ושחרור. בתהליך האיזון שולבו טכניקות נוספות.

 

לאחר כשבוע כבר ראינו שינוי במתח השרירים וירידה ברמת הכאב. המשכנו את התהליך תוך כדי שאנו נוגעות בנושאים נוספים שצפו במפגשים. כיום יש לה מודעות רבה לחשיבות של שתיית מים ועד כמה מים משפיעים על התפקוד שלנו מבחינה רגשית, מנטאלית ופיזית.

 

השפעת ההתייבשות על המוח

מים מהווים כ-75% מגופנו אולם במוחנו הם מהווים אחוז יותר גבוה כ 80-90%. למים יש תפקיד חשוב וחיוני למערכת המוח-גוף שלנו. כשאנו לא שותים מספיק מים ומגיעים למצב של התייבשות מתונה, ביצועי הלמידה במוסדות החינוך ובחיים בכלל מושפעים לרעה הן מנטאלית והן רגשית, במצב זה אנו עלולים לחוש עייפות, לסבול מכאבים, רמת הריכוז הזיכרון והערנות תרד, עלול להיות קושי בבהירות מחשבתית ובתשומת לב, נחוש יותר מתח בשרירים, רעלים יישארו בתוך הגוף ועלולים לגרום למחלות במערכת העיכול וכדומה.


בזמן למידה חדשה המוח משתמש בהרבה מים כדי להתחבר לחומר שכבר ידוע ולהוספת מידע חדש. חשוב להקפיד על שתיית מים אצל ילדים משום שהם מאבדים מים גם בזמן התרוצצות ומשחק בהפסקות, כך שלאורך היום יכולה להיווצר התייבשות מתונה הפוגעת ביכולת הלמידה שלו.

 

מים ולמידה במוסדות החינוך

כשמגיעים אלי לקליניקה הורים לילדים עם קשיי למידה, אני מסבירה על סוגי שתייה נכונה. מרביתם שואלים על סוג של תרכיז ידוע שמתהדר בשם של בריאות. אני שומעת מהם כי זה בריא כי יש בתוכו מרכיבים שנחשבים בריאותיים מה שבעיניי הוא לא. הרבה פעמים הבחירה בסוג השתייה כי הילד לוחץ וההורה מוותר מתוך אי- הבנה או מתוך רצון לשקט.


שתייה מתוקה או תוססת אינה תחליף למים והם אינם מומלצים משום היותם עשירים בסוכר ומלחים הקושרים את המים בגוף ומצמצמים את כמות המים הזמינה לשמירה על רמות האלקטרוליטים (יונים חופשיים כגון: נתרן, אשלגן, כלוריד, ביקרבונט וכו')) בעצבים. הגוף שלנו מתייחס לשתיית מיצים, משקאות מתוקים ודייאטים כאל מזון למרות שהם בסופו של דבר מספקים מים מטבוליים. כך גם קפה, תה, אלכוהול, משקאות משוקולד/קקאו שנחשבים למשתנים ולמעשה מייבשים את הגוף ומפחיתים את פוטנציאל הלמידה.

 

באחד מבתי הספר בהם עבדתי ביקשתי מהילדים להגיע לחדר הטיפולים עם בקבוק מים, מיד קיבלתי תגובה שהמנהלת אוסרת להיכנס לכיתות עם מים. הבהרתי להם שאלי נכנסים עם מים ללא מים לא ניתן להתחיל את התרגול. באחת הפעמים נכנסה המנהלת לחדר וראתה את בקבוקי המים וצעקה "אני לא מרשה להיכנס עם מים לכיתה", הגבתי מיד שזו הוראה שלי וללא מים אין תהליכים והילדים יתקשו לשחרר את המתח הראשוני.
לצערי לא הצלחתי להנחיל לאותה מנהלת את החשיבות של בקבוק מים בכיתה בזמן למידה, במבחנים ובכלל. אולם קבוצת הילדים בה טיפלתי הפנימה את החשיבות ולמדה כי שתיית מים חשובה ללמידה.

 

כיום ישנה מודעות גבוהה יותר לשתיית מים אולם ישנם ימים שאנו עלולים למצוא את עצמנו מיובשים כי שכחנו לשתות מנגנון הצמא נחשב לחלש ולכן חשוב שנקפיד על שתייה מבוקרת במהלך היום.

 

אם אתם חווים מתחים או כאבים, אם יש לכם שאלה בנושא מאמר זה, צרו עימי קשר עכשיו לשיחת ייעוץ ללא כל התחייבות – 054-4652225

צרו עימי קשר

...