כיצד לשפר את הכתיבה של ילדכם

כתיבה היא חלק מהלמידה שלנו כילדים. פעולה זו כרוכה ומורכבת מתהליכים חשיבתיים, נירו-מוטוריים, ראייה, הפעלה של המיספירה שמאל, ראיית תבניות, מיומנויות ארגון ועוד. כמי שעוסקת בקינסיולוגיה התפתחותית, אני בוחנת את כל המכלול השלם מהיכן נובעת הבעיה ולא רק בפיזי שלה. קושי בכתיבה יכול להיות הרבה פעמים מסיבות רגשיות הקשורות לעיתים לאות אחת או יותר שמייצרות מתח אצל הילד ובכך מפריעות לתהליך הלמידה.

 

בתהליך הזיהוי מהיכן נובעת הבעיה אבדוק גם את טונוס השרירים בידיים ונזהה באלו טכניקות לחזק אותו, נשתמש בתרגילים שיוצרים שילובים בין המוח וגוף להפגת מתח, לשיפור הראייה, לארגון טוב יותר של מערכות הגוף והחשיבה וטכניקות נוספות שיכולות לשפר ולחזק את השרירים. שיפור הכתיבה באמצעות קינסיולוגיה התפתחותית נותן מענה מהיר לבעיה ומשחרר את המתח שהילד חווה במן הלמידה. ככל שנמהר להתגבר על הבעיה והילד יחווה הצלחות כך הוא ילמד שאפשר להתגבר על הקושי בדרכים שונות.

 

סיפור הצלחתה של שירה

שירה נכנסה לקליניקה נצמדת לאימא, כשביקשתי שתספר לי קצת על עצמה הניעה את כתפיה כסימן שלא רוצה ונצמדה עוד יותר לחיק אימה. שירה היא ילדה חמודה בת עשר בכיתה ד' שחווה קשיים בלמידה בתחומים שונים בנוסף לבעיה בריאותית נוירולוגית ממנה היא סובלת מהיותה תינוקת. במפגש הראשון בינינו ניסיתי לדובב אותה בשאלות על הקשיים אולם היא בחרה בשתיקה

 

האם סיפרה על הקשיים של שירה בבית הספר בלמידה, בהתנהגות חברתית ועל מחלתה הקשורה לקשיים אלו שכללה גם טונוס שרירים חלש בצד אחד שלל הגוף.
שירה הביטה בי מיידי פעם ושאלה שאלה, אבל עדיין ישבה בחיק אימה ממאנת לשתף פעולה. לאחר שיחה קלה ושימוש בקלפי השלכה שירה התרצתה ושיתפה פעולה כשאימה נמצאת בחדר ומלווה ועוזרת בפעולות כמו מגע.
בין המטרות שהאם ביקשה שנעבוד עליהם היו בין היתר שיפור הקריאה, הכתיבה, סדר וארגון, הצבת גבולות ועוד. חלק ממטרות אלו קשורות לבעיות כתיבה וקריאה.

 

לאתר את מקור הבעיה

בשלב הראשון, זיהינו את סגנון הלמידה של שירה שנתן לנו מידע רב מהיכן נובעים הקשיים וגם מה הן היכולות ובאלו טכניקות ותרגילים כדאי לעבוד איתה.

 

בשל בעיה בריאותית ממנה סבלה שירה היה חשוב לשים לב ולשלב תרגילים שיכולים לעזור לה בבעיה זו וכן לשלב תהליכים רגשיים להפגת מתח מהנושא ומאירוע שיצר כנראה את הבעיה הבריאותית.

 

ככל שנפגשנו יותר, שירה התחילה להיפתח יותר ולשתף פעולה בתהליכים וגם להציב מטרות לשיפור. אחת היכולות הנפלאות של שירה הייתה היכולת שלה לדמיין וליצור סיפורים שמתוכם נוצרו תובנות ולנכס לעצמה תכונות של בעלי חיים כדי להתגבר על הקשיים. זה היה מדהים לראות כיצד היא יוצרת את התמונה וההשלכה על הקושי ורגע אחרי מתגברת על הקושי באמצעות החיה שבחרה.

 

כשעבדנו על שיפור הכתיבה בחרה שירה להשתמש בתכונות של בעלי חיים שיעזרו לה לשפר את הכתיבה. כתיבתה הייתה איטית מאוד, לא מסודרת ואותיות גדולות לגילה. כבר במפגש הראשון של הכתיבה לאחר האיזון ראינו שהיא אוספת את הכתיבה אולם עדיין הכתב גדול מדי.
בכל מפגש שלאיזון לכתיבה התחלנו בכתיבה של מספר שורות כדי לראות כיצד נראה הכתב ולעקוב אחר השינוי.
אתם יכולים לראות את תהליך השינוי בכתיבה שחוותה שירה במשך ארבעה מפגשים.

 

המפגש הראשון לשיפור הכתיבה

במפגש זה היה חשוב לראות את נקודת ההתחלה בכתב ידה של שירה גם עבורה וגם לי, כדי שנוכל להבחין בשינוי שנוצר בכל שלב ומתוך זאת להראות לשירה שאפשר ליצור שינוי. לפני האיזון הקראתי לשירה קטע קצר היא כתבה בכתב גדול, ניתן לראות שיש מחיקות, את אי-היכולת לכתוב בתוך השורה, אי-הסדר וכדומה.

לאחר תהליך האיזון

לאחר שביצענו תרגילי מוח וטכניקות נוספות מתוך הקינסיולוגיה ההתפתחותית ראינו שינוי קל בכתב ידה של שירה היה איסוף של הכתב, האותיות בחלקן נהיה קטן יותר וישנו פחות אי סדר.

מפגש שני

שירה כבר תרגלה בבית את הטכניקות שלימדתי אותה וכבר כתבה לפני תהליך האיזון לכתיבה בתוך השורות, מסודר יותר, עדיין הכתב היה גדול לגילה.

לאחר תהליך האיזון

שירה כתבה כבר קטן יותר גם תיקנה חלק משגיאות הכתיב למרות שלא עסקנו בנושא זה, הכתב הרבה יותר מאורגן.

מפגש השלישי

שירה כבר אחרי שני מפגשי איזון לכתיבה ותרגול בבית. כאן אנו רואים שהכתב לפני תהליך האיזון כבר קטן יותר מסודר בתוך השורות, ישנה קצת נפילה של אותיות מהשורה אבל מראה על התקדמות גדולה.

לאחר תהליך האיזון

כאן אנו יכולים לראות שהכתב השתנה חלקו גדל חלקו קטן, כתוב על השורות ישר, תוקנו חלק מהשגיאות כתיב והארגון בשורות התייצב.

מפגש הרביעי

כאן אנו יכולים לראות שכתב ידה של שירה כבר הפך להיות קטן אמנם ישנם רווחים גדולים בין המילים אבל הכתיבה מסודרת כתובה על השורות ישר וכתב שיותר מתאים לגילה לכן עצרנו כאן את תהליך האיזון לכתיבה ועקבנו אחר המחברות ועברנו לעבוד על נושא אחר שדורש שיפור.

במעקב שערכה האם במחברות ראינו שהכתב במחברותיה של שירה היה מסודר הרווחים בין המילים נראו טוב והגודל נשאר קטן.

 

בתהליך איזון הכתיבה לא עסקנו בשגיאות כתיב, אולם בתוך התהליך שירה תיקנה לבד שגיאות אלו ללא התערבות שלי. בהמשך המפגשים טיפלנו גם בנושא זה וגם בנושא זה שירה למדה טכניקות שעזרו לה לשפר נושא זה.

 

היכולת קיימת בילד ורק מחכה לפרוץ החוצה

בכל התהליך עם שירה, חווינו התרגשויות רבות מילדה שלא שיתפה פעולה ונצמדה לאמא, היא השתחררה שיתפה פעולה בתהליך ידעה להציב מטרות שחשובות לה, יצרה סיפורים בדמיון שעזרו לה להתגבר על הקשיים, התחברה מהר מאוד לעולם הפנימי שלה ומתוכו יצרה סולמות שעזרו לה לעבור מעל המכשולים ומעל הכל שירה ריגשה אותנו כשקראה כמו צ'יטה, מהר וברור, כתבה מסודר וקטן במחברות שלה.
שירה התגלתה כילדה עם עולם פנימי עשיר שאוהבת בעלי חיים ומתחברת לתכונות שלהם כדי שיעזרו לה בחיים.

 

הרצון של שירה לשפר את הקריאה והכתיבה שלה עזר לה רבות היא השתדלה לתרגל בבית את הטכניקות שלימדתי אותה, כמו כן היא למדה שהיא יכולה לנכס לעצמה תכונות של בעלי חיים שיעזרו לה להתגבר על הקושי, לעמוד מול מבוגרים ממנה ולדרוש לקרוא ללא ניקוד למרות כל הקשיים, ולהציב מטרות.

 

לדברי האם מחברותיה של שירה היום נראות אחרת לחלוטין ועל כך גאוותה.

 

בתהליכי האיזון עם שירה הפעלתי טכניקות שונות מתוך קינסיולוגיה חינוכית והתפתחותית,ף דמיון מודרך ו-IPEC כמו: תרגילי מוח, רפלקסים ינקותיים, מגע בריאות עבודה רגשית ומנטאלית, קלפי השלכה וכדומה.

 

אם ילדכם חווה קשיים בכתיבה, קריאה או למידה צרו עימי קשר עכשיו לשיחת ייעוץ ללא כל התחייבות בטלפון – 054-4652225

מאמרים נוספים בנושא זה:

בריאות
Yael sher

שחרור מאמונות מגבילות

רבים מאיתנו אוחזים בדעות, אמונות, דפוסים והרגלים עליהם חונכנו או שראינו בסביבתנו והטמענו בתוכנו. הסיבות מדוע אנו אוחזים בכל אלו הן שונות מאדם לאדם. חלק

קרא עוד »