חשיבות שילוב והפעלה מחדש של רפלקסים ינקותיים בתינוקות מעוכבי התפתחות

כשתינוק מגיע לעולם הוא מגיע כבר עם מערכת רפלקסים ינקותיים המתפתחים ברחם ובזמן הלידה, המאפשרים לו להתמודד עם פעולות ראשוניות כמו יניקה, בהלה/רתיעה וכדומה, רפלקסים ינקותיים נוספים מתעצבים / פעילים / משולבים בשנה הראשונה לחייו.

 

הגישה המסורתית אומרת שרוב הרפלקסים נעלמים בשנה הראשונה לחייו של התינוק אולם הגישה הקינסיולוגית טוענת שהם אינם נעלמים אלא מוטמעים ומשולבים במערכת התנועה של הגוף ולוקחים חלק בתנועות מודעות ומשוכללות יותר ומסייעים בתפקודים שונים של התפתחות הילד ועד האדם המבוגר. ולכן קינסיולוגים מפעילים את הרפלקסים מתינוקות ועד מבוגרים כולל הגיל השלישי מבחינה פיזית, רגשית וקוגניטיבית.

 

חשיבות ההתפתחות התקינה של התינוק

בשנה הראשונה לחייו של התינוק מתפתחת המערכת המוטורית, מערכת העצבים ומערך החושים. השנה הראשונה מהווה את הבסיס להתפתחותו ומשפיעה על תפקודו לאורך כל חייו. להתפתחות מוטורית תקינה ישנה השפעה ישירה על תפקודי המוח והיא הבסיס לרכישת מיומנויות – רגשיות, התנהגותיות וקוגניטיביות שעשויות למנוע בעתיד לקויות למידה ותפקוד בהמשך חייו.

 

כשלא נוצר שילוב והתנועה לא השלימה את מעגל הלמידה מתוך הרפלקס היא למעשה "תנועה שבורה" ונוצרים "רסיסי יכולת" ו "פיצוי", המוח אינו משלים את הרשת העצבית המתאימה לתהליך ואנו נמצא את עצמנו משקיעים הרבה אנרגיה בכל פעולה הקשורה לכך. כשאין שילוב מלא עלול הדבר לגרום למגוון רחב של בעיות בתנועה, תחושה, התנהגות, חשיבה, רגש וכדומה. אנו יכולים לראות זאת בא לידי ביטוי בילדים בבעיות של ויסות חושי, מוטוריקה גסה ועדינה, קשב וריכוז, פחדים, חשיבה, שינה, יכולת הבנת הסביבה, יציבה, בטחון ודימוי עצמי, היבטים בריאותיים ובנוסף אצל מבוגרים בהתקדמות בחיים, התמודדות עם מכשולים עמידה ושיווי משקל והרשימה עוד ארוכה.

לרפלקסים ינקותיים ישנה חשיבות רבה בתהליך הטמעת התנועה שהיא הבסיס עליה נשענת כל ההתפתחות שלנו, הפיזית, הנוירולוגית, והרגשית. אם משהו לא תקין בהתפתחות זו אנו נתקעים בהתנהגות מפצה.

 

תהליכים קינסיולוגים עובדים על זיכרון הגוף וגם בתהליכי התפתחות תינוקות נזכיר לגוף את התנועה הנכונה שנוצרה מתוך הרפלקס ע"י הפעלתו בהתנגדויות. תפקידו של הקינסיולוג לחנך את הגוף-מוח לתנועה חדשה. כל תנועה חייבת להיות שלמה על כל השלבים ואוטומטית, ואז היא ניתנת לשימוש חוזר.

 

התינוק עובר את תהליכי התפתחותו דרך שלבים הבנויים כפירמידה ועליו לעבור כל שלב בשלמותו. כל שלב מתבסס על השלב הקודם ולכן גם בתהליך התפתחות התינוק לא נקדים לעשות פעולות שהתינוק עדיין לא עשה בעצמו. אנו יכולים להניע ולעזור כשהוא כבר בשל או אם ראינו שדילג על שלב, נחזור לשלב הקודם ונפעיל את הרפלקס כדי להשלים את מעגל הלמידה.

 

קושי או עיכוב בזחילה

זחילה היא אחד השלבים החשובים והמורכבים בתהליך ההתפתחות של התינוק והיא בו משלבת את כל שלבי התפתחותו שנרכשו בשלבים הקודמים. בזמן הזחילה התינוק מתרגל את ההצלבה שהיא היכולת להפעלת שתי ההמיספירות שמאל וימין וכן את ערוצי הלמידה אוזניים, עיניים, ידיים, רגליים ואת הגוף כולו. בפעולת הזחילה ישנו שיתוף של שרירים רבים המתואמים ביניהם. חזרה על תבנית התנועה כשהיא מופעלת נכון מחזקת את המסלולים במוח הקשורים אליה והופכת את התנועה למהירה וקלה.

 

ככל שהתינוק יבצע זחילת שש כך נראה יותר התפתחות של רשתות תקשורת במוח ופיתוח של אזורי השמיעה והראייה. כשישנו קושי או עיכוב בזחילה זה יכול לבוא לידי ביטוי בהמשך חייו של התינוק ועד היותו אדם מבוגר. אנו יכולים לראות עיכוב ברפלקס ההליכה, קשיים מוטוריים, קואורדינציה, האטה בקצב הלמידה, חוסר ביצירתיות, קושי להתקדם בחיים ועוד. כשמגיע תינוק לקליניקה עם עיכוב בהתפתחות כקינסיולוגית אבחר להפעיל עליו את הרפלקסים הינקותיים המתאימים ולשלב טכניקות מתוך הקינסיולוגיה החינוכית – תרגילי מוח, מגע בריאות וכדומה. תהליכי העיצוב והפעלה של הרפלקסים הינקותיים מבוססים על עבודתה של ד"ר סווטלנה מסגוטובה פסיכולוגית וקינסיולוגית חינוכית, מפתחת שיטת מסגוטובה, המתמקדת בקשר שבין הרפלקסים הינקותיים לבין מיומנויות למידה, חשיבה והתנהגות.

 

טיפ שניתן לבצע לבד בבית

אחד הרפלקסים החשובים לעיצוב והפעלה, כשישנו קושי או עיכוב בזחילה הוא רפלקס הזחילה של באואר או בשמו האחר רפלקס הזחילה האוטומטי – שמשפר את מיומנות זחילה ומיועד רק לתינוקות שהזחילה שלהם מתעכבת או שאינם זוחלים בתבנית המוצלבת. אנו מייחסים אותו למימד המרכוז שמילת המפתח שלו היא סדר וארגון.

 

התהליך עם תינוקות פשוט אולם דורש שני אנשים כדי ליצור התנגדות קלה. מומלץ לשתף את בן הזוג או חבר/ה.

 

1. הפעלת הרפלקס – השכיבו את התינוק על בטנו, והפעילו לחץ דחיפה עדין על שתי כפות רגליו לזמן קצר

 

 

 

2. התינוק על בטנו יד ימין ורגל שמאל מכופפות (ראה תמונה), דחפו מעט ובעדינות את הכתף כלפי מטה ואת כף הרגל הנגדית כלפי מעלה כשבן הזוג שעוזר דוחף הפוך לכם במטרה לדמות את תנועת הזחילה על הגחון. בצעו את הפעולה 3-4 פעמים בכל צד (יד ימין רגל שמאל- יד שמאל רגל ימין)

 

 

3. התינוק על בטנו, דחפו מעט ובעדינות את הכתף כלפי מטה ואת הרגל (מתחת לירך) הנגדית כלפי מעלה כשאתם מכופפים את רגלו במטרה לדמות את תנועת הזחילה על הגחון, כשבן הזוג שעוזר דוחף הפוך לכם במטרה לדמות את תנועת הזחילה על הגחון. בצעו את הפעולה 3-4 פעמים בכל צד (יד ימין רגל שמאל- יד שמאל רגל ימין)

 

 

במסגרת לימודי קינסיולוגיה התפתחותית נלמדת התכנית לטיפול בהתפתחות תינוקות לפי הגישה הקינסיולוגית ותכניתה של דר' סווטלנה מסגטובה. טכניקות אלו מיושמות גם על ילדים להם לקויות וקשיי למידה, פחדים וחרדות, אנשי עסקים הרוצים להעיז ולגדול, הגיל השלישי בנושאים של יציבה, זיכרון, שינה ועוד.

 

חווים קושי? זקוקים לייעוץ?

אם אתם חווים בעיה כלשהי או יש לכם שאלה, אשמח לסייע – צרו עימי קשר ללא כל התחייבות בטלפון – 054-4652225

 

מאמרים נוספים בנושא זה:

בריאות
Yael sher

שחרור מאמונות מגבילות

רבים מאיתנו אוחזים בדעות, אמונות, דפוסים והרגלים עליהם חונכנו או שראינו בסביבתנו והטמענו בתוכנו. הסיבות מדוע אנו אוחזים בכל אלו הן שונות מאדם לאדם. חלק

קרא עוד »