לטפל בחרדה ובפחד

מרביתנו נקלעים למצבים בהם אנו חווים פחד או חרדה כתוצאה ממפגש עם גורם חיצוני היוצר תחושת איום, לדוגמה: כלב גדול שתוקף אותנו, גל מים הסוחף אותנו לעומק, אי-וודאות כלכלית, בחינה, הליכה בחושך, להישאר לבד, תחושה שמישהו עוקב אחרינו במקומות חשוכים במיוחד הנשים שבתוכנו. ברגעים בהם אנו חווים חרדה ותחושת סכנה, הגוף מגיב בשינויים פיזיולוגים כגון: אי-שקט, תחושת קור, רעד, יובש בפה, דאגות ומחשבות, העיניים המתרוצצות לכל הכיוונים או תקועות בנקודה אחת, פיק ברכיים, נשימה מואצת, דופק, בחילה, תחושה שעוד רגע נתעלף ועוד, התופעות משתנות מאחד לשני לפי רמת החרדה. חלקנו חווה חרדות ופחדים מיידי פעם ויש גם מי שחרדה מלווה אותו כל חייו. חרדה יכולה ללוות את האדם משחר ילדותו ולפעמים היא נוחתת פתאום באמצע החיים ומקשה על התפקוד.

יש מי שמפרידים בין פחד לחרדה, פחד הוא ממקור ממשי וידוע ואילו חרדה לא ניתן תמיד להגדיר מהו מקורה. לתהליך הטיפולי באמצעות קינסיולוגיה אין משמעות אם מדובר בפחד או חרדה, בשניהם נטפל בסיבה להיווצרותם ונתאים את הטיפול באופן אישי לכל אדם.

 

לתחושת החרדה יש חשיבות רבה להישרדות שלנו, היא כמו צלצול של אזעקה המזהיר אותנו מפני סכנה ומאפשר לנו להגיב במהירות לאותה סיטואציה לה נקלענו, אולם כשהתחושות, הרגשות והמחשבות הקשורות לה הופכת להיות חלק מהחיים שלנו, היא משבשת את התפקוד היום יומי, פוגעת במערכות יחסים, בקריירה, בלמידה ובמערכות הגוף כמו דלקות במעיים, בקיבה, בגרון, בשלפוחית השתן, בכליות וישנן מחלות נוספות המתקשרות לפחדים וחרדות כתוצאה ממתח רב, אמונות ודפוסי ההתנהגות שיצרנו בשל החרדות.

 

כל אחד מאיתנו מתבונן בפחד האישי שלו באופן אחר ויוצר סביבו את הסיפור שלו. הפחדים עשויים להראות בעיני מישהו מהצד כפשוטים וניתנים לפתרון מהיר ואילו בעיני הסובל הם עלולים להיות כמו נהר גדול שוצף ומסוכן. אין אנו יכולים לחוות את הקושי של האחר בזמן הפחד או החרדה כשכל גופו מגיב מבחינה פיזית רגשית ומנטאלית לגורם הפחד או לחרדה.

 

חרדות עלולות להיווצר ממתח נפשי מתמשך, טראומה מהילדות, גנטיקה, תכונות ואישיות. התופעות שיכולות להיות בזמן חרדה משתנות מאדם לאדם. מרבית המטופלים מדברים על קשיים בנשימה, דפיקות לב, רעד ברגליים, תחושת ניתוק, שיתוק, הסתגרות בבית, רצון במלווה לכל מקום, תחושות שונות בבטן לעיתים שלשולים והקאות, דיכאון, אי-הליכה לבחינות, למפגשים חברתיים ומשפחתיים, קושי ליצור מערכת זוגית וכדומה.

כשנוצר עומס יתר במערכת הגוף נוצרים "קצרים" במערכת החשמלית המשבשים את התפקוד שלנו בתחומי החיים השונים.

 

פחד מנטישה

דלית פחדה שבן זוגה ינטוש אותה, חוסר הביטחון והדימוי העצמי שלה טלטלו אותה כך שבכל פעם שהוא לא צלצל, היא יצרה סיפור בראשה שהוא לא מעוניין בה וכשנוצר הקשר עשתה דרמה מהסיטואציה. הסיפורים שסיפרה לעצמה העיבו על היחסים ביניהם. בתהליך מצאתי חוויה מעברה הקשורה לנטישה כשהייתה ילדה קטנה נטרלתי את החוויה ועבדנו על שיפור הביטחון והדימוי העצמי. היא הפסיקה לרצות, למדה לתקשר נכון לשחרר את הסיפורים שיצרה בדמיונה. הפחדים של דלית פחתו כך שלא שיבשו את מערכת היחסים עם בן זוגה ותחושת הביטחון שלה ביחסים ביניהם התייצבה, ולאחרונה היא גם נישאה לבן זוגה אותו הכירה בתקופת הטיפול.

 

פחד מכישלון

אורית חוותה טראומה בגיל ילדות, בצעירותה התחילה לסבול מכאבים קשים בבטן. מערכת העיכול שלה יצאה מאיזון, בבדיקות שנעשו היה נראה שיש לה מעי רגיז. היא הונחתה לשנות את התזונה ובתהליך עבדנו על הורדת מתחים, איזון מערכת העיכול, שחרור אמונות ודפוסי התנהגות.

מערכת העיכול מתחילה בפה ומסתיימת בפי הטבעת כל איבר בה מתייחס לנושא אחר וביחד הם יוצרים סיפור שלם העלול לגרום לבעיות בריאותיות. המעי הגס מדבר על שחרור של פסולת שיכולה להיות רגשית, מנטאלית ופיזית, המעי הדק על עיבוד מידע, הקיבה קשורה לשביעות רצון ודאגות וכדומה. בתהליך שעשינו במערכת העיכול שהתרכז במעי הגס באמצעות דמיון יצירתי, אורית ראתה גוש שחור הסוגר את המעבר במעי הגס אותו גוש שחור סימל עבורה את התקיעות שנוצרה בחייה, החרדה לבני משפחתה ולמצב הכלכלי שלא איפשר לה להתקדם ולהצליח. בתהליך הטיפולי היא למדה לחיות מתוך הקשבה לגוף, להתבונן באירועים שהיא חווה ולשחרר כל מה שאינו רלוונטי, לאכול בריא יותר לשנות אמונות ודפוסי התנהגות שגרמו לתקיעות.

 

חרדה שהועברה מדורות קודמים

דבורה הגיעה במצב של חרדה קשה שביום אחד "נפלה עליה", מבחורה נורמטיבית שתפקדה רגיל היא התקשתה לתפקד, לצאת מהבית או להיות לבד. היא הייתה אחוזת פאניקה עיניה התרוצצו בחיפוש אחר תמיכה. במפגשים הטיפוליים מצאתי שדבורה חשה מאויימת מאותו אירוע שחוותה, עבדתי על שינוי חשיבתי והחזרת הביטחון העצמי והדימוי שנפגע, ניקיתי את הדרמה שיצר המוח הימני הרגשי ועוד. בחיפוש אחר חוויה שהשפיעה עליה וגרמה לחרדה נמצאה חוויה שהועברה מדורות קודמים שבה בת משפחה חשה מאויימת ע"י בת משפחה, נטרלתי את אותה חוויה שנצרבה בה ודבורה חזרה לתפקוד מלא כפי שהייתה קודם.

 

מתוך מקרים אלו בין אם הם נחשבים לפחדים ממוקדים או חרדות אנו יכולים לראות שהפחדים קיימים בכל תחומי החיים ומשפיעים עלינו בעשייה, בלמידה, קריירה ובסופו של דבר בבריאות שלנו. לכל אחד מאיתנו יש את הפחדים שלו בין אם הם הועברו בגנטיקה או נוצרו כתוצאה מטראומות שעבר. חשוב לטפל בהם כבר בתחילתם כדי שלא יפגעו בגוף הפיזי.

 

כמטפלת בפחדים וחרדות אני פוגשת מיידי יום מטופלים החווים פחדים ו/או חרדות. הפחדים צפים בזמן תהליכים וקשורים לנושאים שונים כגון: למידה, זוגיות, קריירה, בריאות וכדומה יש פעמים שהמטופל מודע לחרדות מהן הוא סובל ומטרתו לטפל בהן.

 

אם גם אתם פחדים ו/או חרדות בתחומי החיים השונים ורוצים לנהל אורח חיים תקין יותר ולהגשים דברים שנמנעתם מהם. צרו עימי קשר ללא כל התחייבות
בטלפון – 054-4652225

 

 

מאמרים נוספים בנושא זה:

בריאות
Yael sher

שחרור מאמונות מגבילות

רבים מאיתנו אוחזים בדעות, אמונות, דפוסים והרגלים עליהם חונכנו או שראינו בסביבתנו והטמענו בתוכנו. הסיבות מדוע אנו אוחזים בכל אלו הן שונות מאדם לאדם. חלק

קרא עוד »